.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
موزه رشت افتتاح شد

موزه رشت با اعتباري بالغ بر 215 ميليون تومان با حضور مسئولان استاني و شهرستاني به بهره‌برداري رسيد.

به گزارش شمال نيوز به نقل از فارس ، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان درباره مرمت اين موزه اظهار داشت: تا كنون 215 ميليون تومان از منابع ملي براي مرمت بنا، تاسيسات و تجهيزات شامل دكوراسيون، ويترين، سيستم ايمني و حفاظتي و نورپردازي حرفه‌اي ويژه موزه‌هاي اشيايي تاريخي هزينه شده و براي تكميل اين تاسيسات به 100 ميليون تومان ديگر نياز است.
محمدحسين مهدي‌پور به تكنولوژي نورپردازي جديد موزه براي كار حرفه‌اي و اصلاح الگوي مصرف اشاره كرد و افزود: با نصب اين سيستم حدود يك هفدهم مصرف برق موزه نسبت به قبل از مرمت و اصلاح كاهش يافته است.
وي ادامه داد: با انجام تجهيزات، تهيه ويترين و قفسه‌ها امكان به نمايش حدود 400 شي باستان‌شناسي و 350 شي مردم‌شناسي افزايش يافته و با تجهيزات جديدتر اين ميزان به 800 شي خواهد رسيد.
فرماندار رشت نيز در اين مراسم گفت: با وجود اينكه براي بازسازي موزه‌ها، فضاسازي و احياي موزه‌هاي فرهنگي تلاش‌هاي مثبتي صورت گرفته ولي موزه‌ها گنجايش گنجينه عظيم و تاريخي استان را ندارند و در اين راستا بايد تلاش‌هاي بيشتري انجام شود.
ولي‌الله عظمتي با اشاره به اينكه اعتبارات در اين زمينه كافي نيست افزود: در آينده با در نظر گرفتن اعتبارات مناسب به احياي هر چه بهتر موزه‌هاي تاريخي پرداخته مي‌شود.
مسئول موزه رشت نيز در اين مراسم در‌باره مرمت موزه گفت: كار مرمت موزه از سال 86 با بحث امنيتي و كمبود ظرفيت فضا از لحاظ گستردگي اشيا، اصلاح برق به علت خطر آتش‌سوزي و مشكل ويترين‌ها آغاز شد.
نسرين قوامي افزود: با اصلاحات جديد تعداد اشياي باستان‌شناسي از 120 شي به 500 شي ارتقا پيدا كرد و در بحث مردم شناسي اين ميزان با حدود 3 برابر افزايش از 200 مورد به 500 مورد افزايش يافته است.
وي در باره اشياي موزه خاطرنشان كرد: قديمي‌ترين شي مربوط به پيكان‌هاي سنگي از پيركوه رودبار در حدود 5 هزار سال پيش است كه در اين موزه حفظ و نگهداري مي‌شود.
قوامي تصريح كرد: آثار خطي اوراتوريك كه نماد ارتباط فرهنگي 3 هزار و 500 سال گذشته است در اين موزه به چشم مي‌خورد.
مسئول موزه رشت در باره اشياي غير بومي كه از استان‌هاي همجوار مانند همدان، لرستان و ... در موزه ديده مي‌شود، اظهار داشت: اين موضوع بازگو كننده تبادل فرهنگ از حدود 40 سال پيش براي آشنايي مردم با آثار جوامع مختلف است.
وي به تاريخ و قدمت بناي موزه اشاره كرد و افزود: اين ساختمان متعلق به ميرزا حسين كسمايي نويسنده، شاعر و مبارز جنگل است كه در سال 47 از طريق وزرات فرهنگ و هنر خريداري و تبديل به موزه شد و اكنون قدمت آن به 100 سال مي‌رسد.
به گفته قوامي اكثر بازديد كنندگان از قشر دانشگاهي، دانش‌آموزي و يا گردشگران خارج از استان هستند.
مسئول موزه رشت حمايت مسئولان استان را در ارتقاي هر چه بهتر فضاهاي تاريخي، موزه‌ها و حفظ آثار تاريخي را موثر دانست و گفت: بايد حوزه ميراث و موزه‌ها توسط مسئولان از حمايت بيشتري برخوردار شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.183 seconds.